Blender kör

Ismerkedj meg a szoftverrel!

A Blender egy szabad, nyílt forráskódú, három dimenziós grafikai program. A szakkörön a Blender szoftveren keresztül a 3D modellezés alapjaival ismerkedhetsz meg. A Blender számos operációs rendszerre elérhető: Microsoft Windows-ra, Mac OS X-re, GNU/Linux-ra, IRIX-re, Solaris-ra, NetBSD-re, FreeBSD-re, OpenBSD-re és nem hivatalos átiratban BeOS-ra, SkyOS-ra, AmigaOS-re, MorphOS-ra és Pocket PC-re.

Története

A programot eredetileg egy cégen belüli szoftverként fejlesztették a NeoGeo holland animációs stúdióban (nem összetévesztendő a NeoGeo játékkonzollal). A Blender fő fejlesztője Ton Roosendaal volt, aki előzőleg egy Traces nevű ray tracer programot írt Amigára 1989-ben. A Blender nevet a Yello egy száma ihlette. Roosendaal 1998 júniusában megalapította a Not a Number Technologies nevű céget azzal a céllal, hogy a programot továbbfejlessze és terjessze. A szoftver kezdetben shareware volt, egészen 2002-ig, amikor is a cég csődbe ment. A hitelezők beleegyeztek, hogy a programot kiadják szabad szoftverként, a GNU General Public License alatt, 100 000 € ellenében. 2002. július 18-án Roosendaal pénzgyűjtő akciót indított, hogy összegyűjtse a szükséges összeget adományokból, amely 2002. szeptember 7-én elérte célját, így a Blender forráskódját publikálták. A program jelenleg szabad szoftver és a Blender Alapítvány felügyelete alatt fejlesztik.

Tulajdonságok

A Blender viszonylag kevés helyet foglal el és számos platformon elérhető. Bár gyakran dokumentáció és példafájlok nélkül terjesztik, a program a felsőkategóriájú modellező szoftverek számos tulajdonságával rendelkezik, többek között:
  • Poligonális testek, gyors felosztás alapú modellezés, Bézier görbék, NURBS-felületek, metaball, digitális faragás és betűképek támogatása
  • Sokoldalú beépített és külső renderelők támogatása; kiváló integráció a YafRay ray tracerrel
  • Keyframe-alapú animációs eszközök, például inverz kinematika, csontváz, görbe és rács alapú deformáció, nemlineáris animáció, megszorítások, csúcssúlyozás, folyadékok, szilárdtestek (a Bullet könyvtár segítségével), részecske alapú haj és részecskerendszer ütközésvizsgálattal
  • Módosítók
  • Python szkriptnyelv támogatása bővítmények készítéséhez, más formátumok támogatásához (pl. OBJ, FBX, DXF, COLLADA) és automatizáláshoz
  • Alapképességű nemlineáris audio-video szerkesztés és kompozíció
  • Game Blender, egy alprojekt interaktív tulajdonságokkal, például ütközésvizsgálat, fizikai motor és programozható logika. A Game Blender segítségével lehetőség van önálló, valós idejű alkalmazások készítésére.
  • A renderelő futószalagba integrált csomópont alapú kompozíciós rendszer

Fejlesztés

A forrás megnyitása óta a fejlesztők jelentősen átírták a kódot és számtalan új funkciót vezettek be. A friss újítások közé tartozik az animációs rendszer frissítése; verem alapú módosító rendszer; frissített részecske rendszer (amit haj és szőrzet szimulálására is lehet használni); folyadékfizika; lágy test fizika; GLSL shader támogatás a játékmotorban; továbbfejlesztett UV kicsomagolás; teljesen átírt render futószalag, különálló menetekkel és textúrára rendereléssel; csomópont alapú anyagszerkesztés és kompozíció. Ezeknek egy része a Google Summer of Code programjának köszönhető, amelyben a Blender Alapítvány részt vett 2005-ben, 2006-ban, 2007-ben és 2008-ban.

Támogatás

A 2.44-es verzió kiadása óta eltelt hónapban a Blendert 800 000-szer töltötték le; ez a világméretű felhasználói bázis alkotja a támogatás alapját. A felhasználók többsége a közösség által készített oktatóanyagok (tutorials) és a fórumok (pl. Blender Artists) segítségével tanulja meg a program kezelését. A tanulás egy másik módja a már elkészült modellek letöltése olyan oldalakról, mint például a Hivatalos Blender Modell Tárház vagy Blender swap (regisztrációhoz kötött), majd ezek tanulmányozása. Számos más oldal létezik, például az ingyenesen letölthető BlenderArt magazin és a BlenderNation, amely minden Blenderhez kapcsolódó témában nyújt információt, új technológiákat és fejlesztéseket mutat be, óktatóanyagokat és ismertetőket készít. Megemlítendő még a blender.hu is magyar nyelvű fórumával illetve a szakkör saját honlapja (lásd a lap alján).

Használata a filmiparban

A Blender kezdetben egy házon belüli eszköz volt a NeoGeo animációs cégnél. Az első nagy professzionális projekt, amelyben a Blender ingyenes változatát használták a Pókember 2 című film volt, ahol elsősorban a képes forgatókönyvhöz készítettek vele animációkat és képeket. A Friday or Another Day című film volt az első 35 mm-es film, amelyben a Blendert használták az összes speciális effekthez, GNU/Linux számítógépeken. A film díjat nyert a Locarnói Nemzetközi Filmfesztiválon. A speciális effekteket a belga Digital Graphics cég készítette. A Blendert a History Channel műsorainak készítésekor is használták, más professzionális 3D programokkal együtt.

Elephants Dream/Project Orange

2005 szeptemberében, a legjelentősebb Blender grafikusok és fejlesztők egy része elindította az Orange Movie Project nevű kezdeményezést, aminek célja egy rövidfilm elkészítése elsődlegesen szabad szoftverekkel. A film ami a kezdeményezésből született az Elephants Dream címet kapta, és 2006 március 24-én debütált. A film sikerének köszönhetően A Blender Alapítvány megalapította a Blender Institue-ot és két projektet jelentett be: Project Peach (egy "szőrös és vicces" rövid animációs film) és Project Apricot (egy nyílt játék a CrystalSpace motor fejlesztőivel közösen, ami a Project Peach során elkészült anyag egy részét felhasználja).

Plumíferos

A Plumíferos egy animációs mozifilm, amit az argentin Manos Digitales animációs stúdió készít, teljes egészében Blenderben. A film előzeteseit a 2005-ös és 2006-os Blender Konferenciákon is bemutatták.

Big Buck Bunny/Project Peach

2007 október 1-jén egy új csapat kezdte meg a munkát a második nyílt projekten, ami a Peach (Barack) nevet kapta, és a Big Buck Bunny című rövidfilm elkészítése volt a célja. Ezúttal a koncepció teljesen más volt. Az Elephants Dream mély és misztikus stílusa helyett a hivatalos oldal szerint "viccesebbek és szőrösebbek" a dolgok. A film 2008. április 10-én debütált.

Yo Frankie!/Project Apricot

Az Apricot (Kajszibarack) projekt célja egy játék elkészítése a Peach film szereplőivel és világában. A játék címe Yo Frankie! lesz. A projekt 2008. február 1-jén indult és a fejlesztés 2008. július végén fejeződött be. A kész terméket augusztusra várták de végül december 9-én adták ki. A játékot szabad szoftverrel készítették, a forrást GPL vagy LGPL, az artwork-öt Creative Commons alatt adták ki.

En Passant

Animációs musical, 15 perc. Alkotók: Chris Burton, Leeran Raphaely. A legjobb animációs filmzene és a legjobb dal díja: Jerry Goldsmith Awards 2013 (Spanyolország).

Kezdd el használni!

És ha tetszik, gyarapítsd tudásod a szakkörön!
Terem: M014
Időpont: szerda 15:00 – 16:00
Szakkörvezető: Szabó István mérnöktanár
Szakkör-honlap: http://blenderkor.webnode.hu/ - az eddig tanultak honlapja.