A Föld forrásainak megőrzése

Balogh Beáta publikációja megjelent a 41. "HOPPÁ" Disszeminációs füzetben: Az oktatás a fenntarthatóság szolgálatában | Comenius, Leonardo da Vinci, Grundtvig és Erasmus projektek tükrében. A teljes kiadvány [ LETÖLTHETŐ ] a Tempus Közalapítvány honlapjáról.

Ökotudatos szakképzés

A kétéves együttműködés Svédország, Magyarország, Olaszország és Törökország részvételével zajlott. A projekt koordinátora Törökország volt. A téma a megújuló energiaforrások megismerése, megismertetése és használata.

Napjainkban egyre fontosabb szerepet kap környezetünk védelme, a fejlődés ütemének növekedése mellett az egyre nagyobb igények kielégítésére alkalmas energiaforrások feltárása. Annak érdekében, hogy a növekvő szükségletek biztosíthatóak legyenek, azonban Földünk értékeit mégis megőrizzük, hatalmas – és sok esetben kiaknázatlan – lehetőséget nyújtanak az alternatív energiaforrások: szélenergia, napenergia, geotermikus energia, vízenergia. A partnerség célkitűzése az volt, hogy ezeket megismertesse a részt vevő iskolákkal, diákokkal, hiszen a legnagyobb eredmény a felnövekvő generáció környezettudatosságának kialakítása. Ebből a megfontolásból a találkozók alkalmával a tanulók foglalkoztatására próbáltuk a legnagyobb hangsúlyt helyezni. A számukra tervezett feladatok fő célja kivétel nélkül a környezettudatosság kialakítása volt.

Jó gyakorlatok

A találkozók alkalmával igyekeztünk olyan lehetőséget biztosítani a tanulóknak, amiben 2-3 napos gyakorlatok keretében belekóstolhattak a környezettudatos munkahelyek világába. Ebben a tekintetben Svédország példája kimagasló. Diákjaink – nemzetközi csoportokban – betekintést nyerhettek egy elektromos hulladékok szelektálásával, feldolgozásával, adott esetben újrahasznosításával foglalkozó cég mindennapjaiba; részt vehettek egy környezetbarát technológiát alkalmazó bútorgyártó cég gyártási folyamataiban; megismerkedhettek a napelemgyártás folyamatával és segédkezhettek szélerőművek alkatrészeinek gyártásánál.

A partnerországok iskolái kivétel nélkül műszaki szakközépiskolák, így a feladatok ezen csoportja motiválta leginkább a tanulókat és a tanárokat is, hiszen nem mindennap kísérhetjük figyelemmel a napelemgyártás lépéseit vagy a hulladékok újrahasznosításának folyamatát.

Hogyan működik?

Bár nem azonos mértékben, de mind a négy részt vevő ország használ alternatív energiaforrásokat. Van, ahol ez már a mindennapok szerves részévé vált, van, ahol még csak szárnypróbálgatásról beszélhetünk – de kivétel nélkül jelen vannak a lehetőségek minden országban. Fontosnak tartottuk, hogy ne csak elméletben, de működés közben is találkozzanak a diákok ezekkel a lehetőségekkel. így nyílt alkalmunk bepillantani egy vízerőmű működésébe Svédországban; szélerőművek tövében fényképezkedni Svédországban és Magyarországon; egy geotermikus fúrás helyszínére látogatni Magyarországon; egy végeláthatatlan napelem-parkban sétálni olaszországban; Törökországban pedig szemtanúi lehettünk annak, hogy a legkisebb háztartások hogyan hasznosítanak napenergiát a mindennapokban.

Azt hogy hogyan lehet egy háztartás szükségleteit csupán alternatív energiaforrásokból fedezni úgy, hogy nyereséget is termeljen, Magyarországon a pilisszentiváni aktív ház kivitelezője mutatta be nekünk.

Házi feladat

Diákjaink a találkozók között sem maradtak feladat nélkül. Minden alkalomra házi feladatot készítettek, amely többnyire egy power point bemutató volt – különböző témákban. Így érdekeltté váltak abban, hogy érdekes „művek” szülessenek, egymásról, egymástól tanulhattak, alkothattak. Mivel prezentálniuk is kellett, nagyobb hangsúlyt kapott a feladat elkészítése. Minden alkalommal készült kisfilm, videó, amit a soron következő találkozón, a bemutató alkalmával vetítettünk le. (Ezek mind felkerültek a projekt honlapjára is.)

Hagyománnyá vált, hogy minden találkozás alkalmával egy „nemzeti estet” szerveztünk, ahol a tanulók maguk mutathatták be hazájuk jellegzetes ízeit, szokásait, hagyományait – így vált ismertté a túró rudi, nagymama házi baracklekvárja, a Balaton szelet, az Erős Pista és a dallamos magyar népzene.

Az együttműködés lezárulását követően a kapcsolatok tovább élnek. Bátran állíthatjuk, hogy bár országunkban a környezettudatosság gyerekcipőben jár, de megtettük azt a lépést, amely hozzájárulhat a fejlődéshez. Tanulóink nem csak hasznos ismeretekkel gazdagodtak, hanem olyan kapcsolatokat teremtettek, amelyek a mai napig fennállnak és ugyanez mondható el a kollégákról is. Helyi szinten a szelektív hulladékgyűjtés, a kerékpáros közlekedés zökkenőmentes biztosítása kis lépések ugyan, de elindítottak egy úton. Bízom benne, hogy a jövőben fokozatosan nagyobb teret hódít iskolánkban is a környezettudatosság, a környezettudatos életmód.

A sors fintora vagy csupán egy érdekes véletlen – amely tovább erősíti a fenntarthatóság témakörének fontosságát –, hogy a magyarországi találkozó tervezett időpontjában történt az izlandi vulkánkitörés, amely az európai országok légi közlekedését csaknem teljesen megbénította. Partnereink a repterekről kényszerültek visszafordulni, a tervezett programokat el kellett halasztani. Egy héttel később svéd partnereink viszontagságos vonatozást követően érkeztek meg hozzánk, néhány nappal később török barátaink csatlakoztak, az olasz kollégák azonban nem tudtak részt venni. Számukra egy másik időpontban szerveztük meg a találkozót, a programokat, amelyek így is kitűnő hangulatban teltek.

A jövő itt van. Csak még nem terjedt el eléggé.

(William Gibson)